Het ‘open space office’ heeft voor- en tegenstanders. De ene noemt het liefhebbend een ‘landschapskantoor’, de ander spreekt van een ‘legbatterij’ en smacht naar het ouderwetse hokjeskantoor. Een ding staat vast: zulke kantoren worden niet meer gebouwd en het ‘open space’-kantoor is de norm geworden. Maar wegen de voordelen wel op tegen de nadelen?

Geen barrières meer

  • Het principe: In een landschapskantoor vallen de barrières tussen collega’s letterlijk weg. De redenering is dat teams op die manier beter op de hoogte zijn van waar anderen mee bezig zijn, beter samenwerken en productiever zijn.
  • Het nadeel: Keerzijde van de medaille? Diezelfde medewerkers voelen zich in de gaten gehouden en klagen over een gebrek aan concentratie. Ze worden voortdurend afgeleid en kunnen zich niet afzonderen om focuswerk te doen.
  • De oplossing: Waarom de voordelen van een landschapskantoor – verbeterde communicatie en samenwerking – niet combineren met de mogelijkheid om je af te zonderen wanneer dat nodig is? Dat is het uitgangspunt van ‘activity-based working’. Heel logisch, als u het ons vraagt.

Open ruimte

  • Het principe: Architecten zijn grote fans van het ‘open space office’, want zulke open ruimtes geven hen veel meer vrijheid dan een gang met kamertjes aan beide kanten. Bovendien is het veel gemakkelijker om daglicht binnen te trekken tot diep in het gebouw.
  • Het nadeel: Elke collega die langsloopt, heb je gezien. Elke telefoon die rinkelt, heb je gehoord. Zowel visueel als akoestisch is het moeilijk om rust te brengen in een grote kantoorruimte. En laat dat nu net zijn wat uw medewerkers nodig hebben om zich te concentreren en creatief te zijn.
  • De oplossing: Akoestiek op kantoor is een van de belangrijkste aspecten van een geslaagde kantoorinrichting. En er bestaan allerlei innovatieve oplossingen voor: een groene muur bijvoorbeeld. Die heeft als extra voordeel dat uitzicht op groen op kantoor stressverlagend werkt.

Communicatie

  • Het principe: Collega’s zitten voortdurend samen en overleggen dus informeel, terwijl ze aan het werk zijn. Zo verliezen ze minder tijd met langdradige overlegmomenten.
  • Het nadeel: Onderzoek wijst uit dat mensen juist minder met elkaar omgaan in een open kantoor. Maar ze zijn wél voortdurend met elkaar aan het mailen en chatten.
  • De oplossing: Digitale technologie maakt het inderdaad gemakkelijker om met elkaar te communiceren zonder elkaar daarvoor aan te spreken. En dat is ook nodig, nu medewerkers steeds flexibeler omgaan met werkuren en vaker op afstand werken. Wij verwachten dit jaar alvast eerder méér innovatieve communicatie-oplossingen dan minder.

‘Open space’ gaan of niet: komt u er niet uit? Leg ons dan uw situatie uit. Samen bedenken we het kantoor dat perfect bij u past.